Pilatestuntien tasot ja tuntikuvaukset

Pilatesstudio Hetken tuntitarjonnasta jokaisen on helppo löytää omalle tasolleen sopiva ryhmä:

  • Pilates alkeet: aloittelijoille ja rauhallista etenemistä arvostaville
  • Pilates perustaso: alkeet-tason hallitseville ja ja lisähaastetta kaipaaville
  • Pilates keskitaso: pilatesta harrastaneille ja reipasta etenemistä haluaville
  • Pilates jatko: edistyneempien harjoitustunti, joka on tarkoitettu jo pidempään harrastaneille
  • Laitepilates alkeet: laitepilateksen aloittelijoille
  • Laitepilates perustaso: laitepilateksen perusasiat hallitseville
  • Laitepilates keskitaso: edistyneempien laitepilatestunti

Kannustamme kokeneita ja aktiivisia pilatesharrastajia palaamaan aika ajoin perusasioiden äärelle kokeilemalla perustason tai vaikkapa alkeet-tason tunteja. Toisaalta kannustamme jokaista haastamaan itseään myös vaikeammilla tunneilla ja löytämään oman kehonhallinnan tasonsa.

Jos et ole kokeillut tai harrastanut pilatesta aikaisemmin, ei haittaa. Suosittelemme sinulle joko pilates alkeet -tuntia tai alkeiskurssin käymistä. Lisää tietoa tulevista alkeiskursseista täältä. Hyvä vaihtoehto on myös ottaa muutama yksityistunti. Mikäli olet harrastanut pilatesta aikaisemmin, voit valita itsellesi parhaiten sopivimman tunnin tarjonnastamme. Kokeilemalla löydät itsellesi sopivimman tunnin.

TUNTIKUVAUKSET (aakkosjärjestyksessä mattopilateksen jälkeen)

Mattopilates 

Pilates on Joseph Pilateksen kehittämä kehonhallintamenetelmä, jossa tähdätään kehon kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tunnilla keskitytään tekemään liikkeet omaa kehoa tarkoituksenmukaisesti käyttäen: aktivoidaan tukilihakset mukaan liikkeisiin, opitaan hallitsemaan selkärangan keskiasentoa ja kytketään hengitys liikkeiden tekemiseen. Pilatesharjoittelua ohjaavat pilateksen kuusi pääperiaatetta – hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus –  jotka tähtäävät siihen, että pilatesta harjoittavan henkilön keho oppisi työskentelemään taloudellisesti, sulavasti ja tarkoituksenmukaisesti niin pilatestunnilla, muissa liikuntaharrastuksissa kuin arjessakin joka päivä ja joka hetki. Pilatestunti on rauhallinen tunti, ja tasosta riippuen kevyt, rankka tai jotakin siltä väliltä. Ohjaaja antaa tarvittaessa vaihtoehtoja liikkeiden suorittamiseen.

Mattopilatestunnilla hyödynnetään pilatesstudion pienvälineitä, kuten pilatesrengasta, pilatesrullaa, painopalloa (1 kg), keppiä tai vaikkapa kuminauhaa.

Laitepilates 

Laitepilatestunnit ovat pilatestunteja, joilla hyödynnetään pilateslaitteita, meillä erityisesti Cadillac-tornia. Cadillac-tornin jouset tarjoavat vastusta ja lisäävät haastetta, auttavat liikkeissä, tukevat kehoa tai ohjaavat liikeratoja riippuen jousien käyttötavasta. Laitepilates tarjoaa uusia mahdollisuuksia ja haasteita pilatesharjoitteluun. Osa laitepilatestunneista toteutetaan kiertoharjoitteluna, jolloin käytettävissä ovat myös Reformer, Combo chair, Ladder barrel, Spine Corrector sekä kaikki pilatesstudion pienvälineet.

Laitepilatesryhmätunneille osallistuminen edellyttää, että olet käynyt pilateksessa aikaisemmin joko mattopilateryhmätunneilla tai yksityistunneilla, jotta tunnet pilateksen perusasiat. Hyvä idea on aloittaa laitepilatesharjoittelu Laitepilates starttikurssilla, jossa pääsee tutustumaan pilateslaitteisiin ja saa eväät laitteiden kanssa harjoitteluun. Järjestämme starttikursseja kuukauden-parin välein.

Pilates venyttely

Pilates venyttely -tunnin tavoitteena on lisätä selkärangan ja muiden nivelten liikkuvuutta ja lihasten elastisuutta sekä rauhoittaa mieltä. Tunti sisältää lyhyen rauhallisen alkulämmittelyn, jonka jälkeen tehdään venyttely- ja liikkuvuusharjoituksia. Tunnin päätteeksi tehdään rentoutusharjoitus tai tietoisen läsnäolon harjoitus. Tunti etenee rauhallisesti, jolloin jokaisella on aikaa keskittyä liikkeen huolelliseen tekemiseen omaa kehoa kuunnellen. Tunti sopii kaikentasoisille pilateksen harrastajille.

Pilates venyttely -tunteja järjestetään kerran kuukaudessa lauantaisin. Kerro, jos olisit kiinnostunut säännöllisestä viikkotunnista!

Äiti-vauva-pilates 

Tunti on tarkoitettu pienten vauvojen äideille. Tunnille voi tulla synnytyksen jälkitarkastuksen jälkeen, jos kaikki on kunnossa. Vauva on tuolloin noin kuuden viikon ikäinen. Ryhmään voi osallistua niin kauan, kun vauva on noin 11 – 12 kuukauden ikäinen. Äiti-vauva-pilates on mattopilatesta, jossa keskitytään erityisesti äidin lantionpohjan lihasten ja muiden keskivartalon syvien tukilihasten harjoittamiseen sekä yläselän lihasten vahvistamiseen, jotta ryhti säilyisi ja äiti jaksaa kannatella vauvaa. Tunti on äidin harjoitus, jossa vauvat nautiskelevat tai nukkuvat omilla huovillaan. Tarvittaessa äiti voi syöttää ja sylitellä vauvaa. Ota mukaan vauvalle oma alusta. Äiti voi tulla tunnille myös ilman vauvaa. Huom! Tunnin hinta edullisempi kuin muiden pilatestuntien, koska se on 45 minuutin mittainen. Tunnin kertamaksu on 15,00 €;  5 kerran sarjakortti 70,00 € ja 10 kerran sarjakortti 130,00 €.

Tällä hetkellä äiti-vauva-pilatesta ei ole säännöllisten viikkotuntien joukossa. Jos olet kiinnostunut osallistumaan ryhmään, kerro siitä! Äitiysfysioterapiaan ja lantionpohjan fysioterapiaan erikoistunut pilatesohjaajamme Mervi van Veldhoven pitää mielellään tunnin, jos saamme ryhmän kokoon. Kerro toiveistasi Katille (kati.kauravaara@pilateshetki.fi)!

Valikko