KOHTI MENESTYSTÄ.

Vedän miesten pilatesryhmää keskiviikkoisin klo 19.00-20.00 Pilatesstudio Hetkellä, Leppävaarankatu 9 C kauppakeskus Sellon naapurirakennuksessa (sama sisäänkäynti Fysios Leppävaaran kanssa).

Tämä ryhmä sopii parhaiten miehille, joilla ei ole tällä hetkellä merkittäviä tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja. Tavoitteena on parantaa tukilihasten kuntoa, nivelten liikkuvuutta ja kehon hallintaa sekä ennaltaehkäisemään vaivojen syntyä. Vaivoissa kannattaa edetä yksilöfysioterapian kautta.

Ilmoittautuminen miesten pilatesryhmään tapahtuu Pilatesstudio Hetken ajanvarausjärjestelmän kautta verkko-osoitteessa pilateshetki.fi tai omien verkkosivujeni kautta osoitteessa urheilufysio.fi

Ensi kertaa Pilatesstudio Hetken tunneille tuleville kokeilukerta maksaa 10 € ja kertahinta on 20€. Tarjolla on myös viiden ja kymmenen kerran sarjakortteja, joissa kertahinta on edullisempi.

Kaikki Pilatesstudio Hetken pilatesryhmät ovat pienryhmiä, jolloin ohjaaja pystyy havainnoimaan ja korjaamaan harjoittelua liikuntakeskusten isoja ryhmiä yksilöllisemmin.

Pilatesharjoittelun yksi tärkeistä kulmakivistä on hallinta eli harjoittelussa pyritään täsmällisiin ja hyvin hallittuihin liikkeisiin, joka ei poissulje ajoittain vaativallekin tasolle nousevaa harjoittelua.
...

38 0

Pitää kai sitä itsekin vähintään kokeilla monipuolisesti harjoituksia ja vielä mieluummin treenata eri ominaisuuksia, jotta pystyy urheilijoille ainakin suuntaa antavasti demoamaan harjoitteen perusideaa 😉

Tasapainon hallinta korjausliikkeineen on yksi ominaisuus ja sitä voi/kannattaa haastaa turvallisissa olosuhteissa aina tasapainon (hallittuun) menettämiseen saakka. Tee liike pienillä variaatioilla ja kokeile, mikä toimii sinulla parhaiten. Ja kuten huomaat, en puhu tässä esteettisestä näkökulmasta 😂 Mutta ennen kaikkea, pidä harjoittelu mielekkäänä!

Yksitttäiset harjoitusideat somesta poimittuna palvelevat vain harvoin valmennusprosessia, joten mieti enemmän asiaa ominaisuuksien (ja rakenteiden) kautta; mitä ominaisuuksia ja millä vaatimustasolla on hyödyllistä harjoittaa, jotta se tuottaisi tulosta.

#warmup #lämmittely
#ominaisuusharjoittelu #fyysisetominaisuudet #tasapaino #proprioseptiikka #liikehallinta (= hyvä suoritustekniikka) #kinesteettinen #liikeaisti

#urheilufysioterapia #preventio #harjoitettavuus #suorituskyky #vammakuntoutus #returntosport

#Urhea #urheiluakatemiat #TrainingRoomHelsinki #OVKHelsinki
...

59 2

Eilen, 25.9., vietettiin Valmentajan päivää.

Minua valmensi Kuopiossa Puijon Hiihtoseurassa maastohiihdon puolella Martti Peltonen, jonka kotona kävimme varsinaisten harjoitusten ulkopuolella viikon tai kahden välein päivittämässä harjoitussuunnitelmaa ja -päiväkirjaa.

Harjoitusseuranta ennen tietokoneita ja mobiiliteknologiaa tehtiin manuaalisesti ”kynällä ja paperilla”. Harjoituskuormaa pyrimme arvioimaan seuraamalla tuntemusten lisäksi kunkin harjoitustyypin määriä ja tehoja. Hapenotto- ja kenttätestejä teimme säännöllisesti. Pyrimme välttämään turhia harjoituksia eli jokaisella harjoituksella oli oma tavoitteensa.

Tämä ylläpiti motivaatiota ja opetti paljon yhden lajin valmennusprosessista, vaikka huikeaa menestystä ei tullutkaan. #kiittikoutsi

Jälkeenpäin spekuloiden olisin nykytietämyksellä muuttanut eniten lihaskuntoon liittyvää harjoittelua niin, että harjoitteet linkittyisivät voimanvälityksen kannalta sen aikaista paremmin yhteen. Nykyteknologia saattaisi auttaa palautumisen seurannassa, sillä ainakin yksi kilpailukausi meni ohi ylikunnon seurauksena. En osannut tunnistaa harjoittelun ulkopuolelta tulevaa muuta kuormitusta riittävän hyvin, mutta sekin kokemus opetti paljon.

Urheilufysioterapian koulutuksissa puhutaan siitä, että tärkeää on olla mukana tukemassa valmennusprosessia ja osallistua valmennusarkeen myös kenttätyössä.

Prosessin määritelmän mukaan prosessi on tilannearvion pohjalta suunniteltu sarja toistettavissa olevia toimenpiteitä, joiden vaikutusta mitataan ja arvioidaan prosessin aikana välimittauksin sekä prosessin lopussa jatkotoimenpiteitä varten.

Itse prosessi ei ole tärkeä, mikäli prosessinomaisen toiminnan tuloksellisuutta ei arvioida jatkoprosessien tulosten parantamiseksi tai vähintäänkin ylläpitämiseksi.

Kuinka hyvin valmennusprosessi toteutuu sinun lajissasi ja kuinka hyvin urheilufysioterapeutti on kiinni prosessin eri vaiheissa suorituskykyisyyden tukemisessa ja vammariskin vähentämisessä, ei pelkästään vammojen kuntotuksessa tai palautumisen edistäjänä esim. hieronnan keinoin.

#prosessi #valmennusprosessi #urheilufysioterapia #befocused
...

13 0

Sattuipa niin, että 🇺🇸/🇫🇮@OlympicTeamFI skeittaajan Lizzie Armanton Tokion olympialaisssa käyttämä mekko päätyi erinäisten reittien myötä minulle. Jostakin syystä hän ei lahjoittanut mekkoa suoraan minulle 😂 vaan sain häneltä muuta skeittikamaa kiitokseksi ilmeisen hyvin onnistuneesta huollosta.

Aivan lähipiirissäni ei ollut yhtään sopivan kokoista henkilöä, joten päätin yllättää kollegani @leeni_annika n ja luovuttaa mekon hänelle. Tästähän nousi kuulemma pienimuotoinen show, kun Leeni esitteli mekkoa Urhean toimistolla ja kuvia oli pakko ottaa.

Näin syntyy hauskoja muistoja! Toivottavasti näemme Lizzien myös uuden karhealla Urhea-hallilla kun hän piipahtaa aika ajoin Suomessa!

#skateboard #tokyo2020 #olympicskateboarding #olympicteamfi #urhea #urheahalli #nationalolympictrainingcenterhelsinki
#olympictrainingcenterhelsinki
#olympiavalmennuskeskushelsinki
...

73 5

Preseason training @urheaofficial Training Room.

Urheilufysioterapeutin yksi tärkeä rooli on varmistaa ja valmistaa ylimenokaudella, että paikat kestäisivät mahdollisimman hyvin fysiikka- ja lajiharjoittelun tiivistymisen seuraavien kuukausien aikana. Jos tätä työtä ei tehdä, niin vammariski kasvaa…

Pitkään yhteistyöhön liittyy onnistumisia ja ”ei-niin-hyviä” hetkiä, mutta kun asiat on käyty mahdollisuuksineen ja riskeineen läpi, niin kumpikin on valmis tekemään töitä tinkimättömästi tavoitteen eteen.

Huikea urheilija @riikkalehtonen

#urhea #pohjoisentähdet #urheilufysioterapia

Posted @withregram
•Yhteinen ”tanssi” @urheilufysio n kanssa on kestänyt jo yli 8 vuotta ja aina vaan hän onnistuu motivoimaan mua 🤸‍♀️
#loma
#septemberdance
...

66 6

Fysioterapeutin on hyvä aika ajoin palata perusasioihin, tällä kertaa biomekaniikkaa ja kehon vipujärjestelmissä vaikuttavien/tarvittavien voimien laskemista FT Niina Nurkan pohjustamana.
#physiopilates #pilates #oppiaikäkaikki #urheilufysioterapia #urheilufysio #pilateshetki
...

27 0

Mies! Nyt olisi tarjolla kehon hallintaa, staminaa ja liikkuvuutta haastavaa treeniä.

Aloitan miehille suunnitellut pilatestunnit keskiviikkoiltaisin klo 19-20 Pilatesstudio Hetkellä @pilateshetki Espoon Leppävaarassa.
Voit varata ajan osoittesta https;//pilateshetki.fi/kalenteri.

Tunnin sisällä Intensiteetti vaihtelee kevyehköstä eri ominaisuuksia tiukastikin haastavaan harjoitteluun ja pyrin löytämään pienryhmässä kullekin sopivat harjoitteiden tasot. Hyödynnämme tunneilla pienvälineistöä.

Suosituksenani kuitenkin on, että sinulla on pilateksen alkeet muistissa eikä sinulla ole merkittäviä tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja. Näin saamme aikaan tunnin, joka palvelee kehonhuollollisena harjoituksena eri ikäisiä liikunnan eri harrastajia ja urheilijoita, mutta myös hyvänä vastapainona istumatyölle.

#pilates #pilateshetki #pilatesstudiohetki #physiopilates #leppävaara #espoo #kauppakeskussello
...

58 2

Sara Kuivisto ja Ari Suhonen ovat löytäneet oikean reseptin arvokisojen keskimatkoille valmistautumiseen. Tuloksena tällä kertaa ainakin Suomen ennätykset 800 ja 1500 metrillä ja jatkoa seuraa 💪🏼

Kylmäallas, jossa veden lämpötila on säädetty 10 asteeseen, nopeuttaa palautumista kuumissa olosuhteissa kilpailujen jälkeen, kun seuraava kisa on vielä piakkoin edessä.

Heitä Sara lisää löylyä kiukaalle 1500 metrin välierässä, niin että muita joutuu lähtemään lauteilta 🦵🏼🦵🏼

#pohjoisentähdet #löylyäkiukaalle #olympicteamfinland

#kevyttäkenkää #monosyönnille #kevyetjalat #kylmäallas #icebath
...

74 0
Valikko