KOHTI MENESTYSTÄ.

Liikkuvuus on ominaisuus, joka paranee säännöllisellä, nousujohteisella liikkuvuusharjoittelulla.

#stillkuva #dynaaminenliike #venytys #ääriasento #keepitsimple
#reformerkoulutus #pilates #pilatesreformer #urheilufysio #terveysliikuntainstituutti
...

34 2

Urheilufysioterapiasta kiinnostunut fysioterapian opiskelija! Haetko työharjoittelupaikkaa ensi syksyksi? Vielä viikko aikaa hakea!

Erityispiirteenä Urheassa on tiivis moniammatillinen yhteistyö urheilijan, valmennuksen ja terveydenhuollon eri osa-alueiden asiantuntijoiden kanssa.

Hakuaika syyslukukaudelle 2022 (elo-joulukuu) päättyy 30.4. ja Kullekin lukukaudelle valitaan 2-4 fysioterapian opiskelijaa lomakehakemuksen ja portfolion/CV:n perusteella. Kaikille hakeneille ilmoitetaan valinnasta 2-3 viikkoa hakuajan päättymisen jälkeen.

Hakulomake ja ohjeet CV:n/portfolion toimittamiseen löytyvät Urhea verkkosivuilta Urhea.fi -> Ota yhteyttä -> Opinnäytetyöt ja työharjoittelu

#urheilufysioterapia #fysioterapia #moniammatillisuus #Urhea #trainingroom #olympiavalmennuskeskushelsinki

#työharjoittelu #CV #portfolio
...

37 0

Terapeutinkin on hyvä pitää omaa kroppaansa kunnossa työpäivän päätteeksi; tällä kertaa vaikutteita laitepilateksen reformerharjoittelusta sovellettuna erityisesti uimareiden käyttämälle VasaTrainer-vetokelkalle. Vatsalihasten työ linkittyy hyvin lapaluiden ”tukilihasten” käyttöön.
#pilates #vasatrainer
...

37 0

Mies 🙌🏼

Kehitä lihaskuntoa, liikehallintaa, liikkuvuutta ja tasapainoa 💪🏼

Vedän miesten mattopilatesryhmää
keskiviikkoisin klo 19-20
@pilateshetki Leppävaara (Sellon kauppakeskus)

Ensimmäinen kokeilukerta 10€
Viiden kerran sarjakortti 95€

Ajanvarauslinkki @urheilufysio biossa ja pilateshetki.fi

Tervetuloa!
-Juha

📷 Mervi van Veldhoven
Kuvauspaikkana Studio Heikki Pilates, jossa käyn reformer-laitepilatesohjaajakoulutusta @physiopilates.fi
...

41 1

Kilpa- ja huippu-urheilussa puhutaan valmennusprosessista ja kuinka olisi tärkeää, että valmennustiimin asiantuntijat olisivat ”kiinni” prosessissa.

Toisaalta välillä joutuu pohtimaan toteutuuko prosessinomainen valmentautuminen, jos esimerkiksi harjoituspäiväkirjaa ei ole olemassa tai sitä ei ole täytetty. Seurannalta putoaa pohja; tällöin se on valmentautumista ilman prosessia.

Kirjoittelin Terveitä päiviä-blogiini ajatuksia vamma-alttiuden vähentämisestä ja pohdin myös, kuinka systemaattinen prosessi auttaa (auttaisi) tässä. Linkki biossa.

#urheilufysioterapia #valmennusprosessi
#vammapreventio
#urhea #urheiluakatemia
...

38 2

Get your body moving! Välillä on hyvä tutkailla liikettä myös oman kropan kautta ja huomata kehityskohteita. @physiopilates.fi-kurssit ovat jatkuneet tiiviisti Hanna Kanervan, Heikki Lempiäisen, Sari Niskasen ja Marianne Kyrklundin vetämillä osuuksilla.

#notimetodie #nobodyisperfect #challengeyourself
#physiopilates #pilates

📷: Marianne Kyrklund
...

69 3

HAA-ohjelman yleisurheilijoiden tukitreenit starttasivat uudella Urhea-hallilla. Alustan vaihdolla simppeliä lisätwistiä (pohje-)harjoituksiiin.

#helsinkiatheleticsacademy #urhea #urheilufysioterapia
#peruskuntokausi
...

41 0

Prof. Jill Cook nostaa esille tärkeän asian TULE-kuntoutuksessa eli alikuormituksen.

Syitä voi olla monia, mutta yksi tärkeimmistä on, että terapeuttisen harjoittelun progressio jää liian alhaiselle tasolle tai sitä ei ole juuri ollenkaan. Ei osata tai uskalleta hyödyntää kuormitusfysiologian periaatteita huomioiden samalla vammakuntoutuksen haasteet eli kivun, turvotuksen, liikerajoituksen jne.

Kudostason progressiota ei tapahdu pelkästään suoritustekniikkaa hiomalla.

Terapeuttisen harjoittelun on hyvä sisältää harjoitteita, joissa edistymistä voidaan seurata toistomäärien lisäksi kilojen, tehojen tai muiden numeeristen suureiden kautta.

#terapeuttinenharjoittelu #kuntoutus #kuormitusfysiologia #exercisephysiology #progressio #seuranta #urheilufysioterapia
...

46 8

Vedän miesten pilatesryhmää keskiviikkoisin klo 19.00-20.00 Pilatesstudio Hetkellä, Leppävaarankatu 9 C kauppakeskus Sellon naapurirakennuksessa (sama sisäänkäynti Fysios Leppävaaran kanssa).

Tämä ryhmä sopii parhaiten miehille, joilla ei ole tällä hetkellä merkittäviä tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja. Tavoitteena on parantaa tukilihasten kuntoa, nivelten liikkuvuutta ja kehon hallintaa sekä ennaltaehkäisemään vaivojen syntyä. Vaivoissa kannattaa edetä yksilöfysioterapian kautta.

Ilmoittautuminen miesten pilatesryhmään tapahtuu Pilatesstudio Hetken ajanvarausjärjestelmän kautta verkko-osoitteessa pilateshetki.fi tai omien verkkosivujeni kautta osoitteessa urheilufysio.fi

Ensi kertaa Pilatesstudio Hetken tunneille tuleville kokeilukerta maksaa 10 € ja kertahinta on 20€. Tarjolla on myös viiden ja kymmenen kerran sarjakortteja, joissa kertahinta on edullisempi.

Kaikki Pilatesstudio Hetken pilatesryhmät ovat pienryhmiä, jolloin ohjaaja pystyy havainnoimaan ja korjaamaan harjoittelua liikuntakeskusten isoja ryhmiä yksilöllisemmin.

Pilatesharjoittelun yksi tärkeistä kulmakivistä on hallinta eli harjoittelussa pyritään täsmällisiin ja hyvin hallittuihin liikkeisiin, joka ei poissulje ajoittain vaativallekin tasolle nousevaa harjoittelua.
...

41 0

Pitää kai sitä itsekin vähintään kokeilla monipuolisesti harjoituksia ja vielä mieluummin treenata eri ominaisuuksia, jotta pystyy urheilijoille ainakin suuntaa antavasti demoamaan harjoitteen perusideaa 😉

Tasapainon hallinta korjausliikkeineen on yksi ominaisuus ja sitä voi/kannattaa haastaa turvallisissa olosuhteissa aina tasapainon (hallittuun) menettämiseen saakka. Tee liike pienillä variaatioilla ja kokeile, mikä toimii sinulla parhaiten. Ja kuten huomaat, en puhu tässä esteettisestä näkökulmasta 😂 Mutta ennen kaikkea, pidä harjoittelu mielekkäänä!

Yksitttäiset harjoitusideat somesta poimittuna palvelevat vain harvoin valmennusprosessia, joten mieti enemmän asiaa ominaisuuksien (ja rakenteiden) kautta; mitä ominaisuuksia ja millä vaatimustasolla on hyödyllistä harjoittaa, jotta se tuottaisi tulosta.

#warmup #lämmittely
#ominaisuusharjoittelu #fyysisetominaisuudet #tasapaino #proprioseptiikka #liikehallinta (= hyvä suoritustekniikka) #kinesteettinen #liikeaisti

#urheilufysioterapia #preventio #harjoitettavuus #suorituskyky #vammakuntoutus #returntosport

#Urhea #urheiluakatemiat #TrainingRoomHelsinki #OVKHelsinki
...

59 2

Eilen, 25.9., vietettiin Valmentajan päivää.

Minua valmensi Kuopiossa Puijon Hiihtoseurassa maastohiihdon puolella Martti Peltonen, jonka kotona kävimme varsinaisten harjoitusten ulkopuolella viikon tai kahden välein päivittämässä harjoitussuunnitelmaa ja -päiväkirjaa.

Harjoitusseuranta ennen tietokoneita ja mobiiliteknologiaa tehtiin manuaalisesti ”kynällä ja paperilla”. Harjoituskuormaa pyrimme arvioimaan seuraamalla tuntemusten lisäksi kunkin harjoitustyypin määriä ja tehoja. Hapenotto- ja kenttätestejä teimme säännöllisesti. Pyrimme välttämään turhia harjoituksia eli jokaisella harjoituksella oli oma tavoitteensa.

Tämä ylläpiti motivaatiota ja opetti paljon yhden lajin valmennusprosessista, vaikka huikeaa menestystä ei tullutkaan. #kiittikoutsi

Jälkeenpäin spekuloiden olisin nykytietämyksellä muuttanut eniten lihaskuntoon liittyvää harjoittelua niin, että harjoitteet linkittyisivät voimanvälityksen kannalta sen aikaista paremmin yhteen. Nykyteknologia saattaisi auttaa palautumisen seurannassa, sillä ainakin yksi kilpailukausi meni ohi ylikunnon seurauksena. En osannut tunnistaa harjoittelun ulkopuolelta tulevaa muuta kuormitusta riittävän hyvin, mutta sekin kokemus opetti paljon.

Urheilufysioterapian koulutuksissa puhutaan siitä, että tärkeää on olla mukana tukemassa valmennusprosessia ja osallistua valmennusarkeen myös kenttätyössä.

Prosessin määritelmän mukaan prosessi on tilannearvion pohjalta suunniteltu sarja toistettavissa olevia toimenpiteitä, joiden vaikutusta mitataan ja arvioidaan prosessin aikana välimittauksin sekä prosessin lopussa jatkotoimenpiteitä varten.

Itse prosessi ei ole tärkeä, mikäli prosessinomaisen toiminnan tuloksellisuutta ei arvioida jatkoprosessien tulosten parantamiseksi tai vähintäänkin ylläpitämiseksi.

Kuinka hyvin valmennusprosessi toteutuu sinun lajissasi ja kuinka hyvin urheilufysioterapeutti on kiinni prosessin eri vaiheissa suorituskykyisyyden tukemisessa ja vammariskin vähentämisessä, ei pelkästään vammojen kuntotuksessa tai palautumisen edistäjänä esim. hieronnan keinoin.

#prosessi #valmennusprosessi #urheilufysioterapia #befocused
...

14 0

Sattuipa niin, että 🇺🇸/🇫🇮@OlympicTeamFI skeittaajan Lizzie Armanton Tokion olympialaisssa käyttämä mekko päätyi erinäisten reittien myötä minulle. Jostakin syystä hän ei lahjoittanut mekkoa suoraan minulle 😂 vaan sain häneltä muuta skeittikamaa kiitokseksi ilmeisen hyvin onnistuneesta huollosta.

Aivan lähipiirissäni ei ollut yhtään sopivan kokoista henkilöä, joten päätin yllättää kollegani @leeni_annika n ja luovuttaa mekon hänelle. Tästähän nousi kuulemma pienimuotoinen show, kun Leeni esitteli mekkoa Urhean toimistolla ja kuvia oli pakko ottaa.

Näin syntyy hauskoja muistoja! Toivottavasti näemme Lizzien myös uuden karhealla Urhea-hallilla kun hän piipahtaa aika ajoin Suomessa!

#skateboard #tokyo2020 #olympicskateboarding #olympicteamfi #urhea #urheahalli #nationalolympictrainingcenterhelsinki
#olympictrainingcenterhelsinki
#olympiavalmennuskeskushelsinki
...

73 5
Valikko