Äkillisten lihas-, jänne- ja nivelsidevammojen ensiavun muistisääntönä on Suomessa pidetty perinteisesti 3K:n ohjetta

K – Kylmähoito
K – Kompressio eli paineside
K – Kohoasento.

Englanniksi vastaava muistisääntö on:

  • ICE (Ice–Compression–Elevation).

Englanninkielinen muistisääntö on muuntunut vuosien varrella hieman eri muotoihin kuten

  • RICE = Rest–Ice–Compression–Elevation (Lepo–Kylmähoito–Kompressio–Kohoasento) tai
  • PRICE  = Protection–Rest–Ice–Compression–Elevation (Tuenta–Lepo– Kylmähoito–Kompressio–Kohoasento)

hamstringvamma

British Journal of Sports Medicinessä julkaistiin vuonna 2012 editorial-juttu (1) , jossa ehdotetaan muistisäännöksi POLICE. Mutta mitä POLICE onkaan syönyt?

P   – Protection (Suojaus, tuenta)
OL – Optimal Loading (Optimaalinen kuormitus)
I   – Ice (Kylmähoito)
C – Compression (Kompressio, paineside)
E – Elevation (Kohoasento)

P niin kuin protection

Protection (suojaus, tuenta) tarkoittaa tässä kuormituksen keventämistä isoimmissa vammoissa esimerkiksi kyynärsauvoilla, lastalla, kipsauksella, tukevalla urheiluteippauksella jne.  Hakeudu tällöin aina hoitoon ja kysy arviota urheilua tuntevalta lääkäriltä tai fysioterapeutin kuinka tulisi edetä.

OL – Miksi ”optimaalisen kuormitus” on korvannut ”levon”?

Liian pitkä liikkeen välttäminen voi johtaa nivelten ja lihasten jäykistymiseen, arpikudoksen  heikkoon kuormituskestävyyteen ja asentoaistin heikentymiseen.

Optimaalinen kuormitus edistää luun, jänteiden, nivelsiteiden ja lihasten paranemista. Oikea liike voi auttaa hallitsemaan myös turvotusta. Esimerkiksi nilkan pumppausliikkeet vähentävät jalkaterän, nilkan ja pohkeen turvotusta.

Avainsana tässä on optimaalinen, joka vaatii ymmärrystä eri kudosten paranemisnopeudesta. Paranemassa olevan kudoksen ”optimaalinen” kuormitus vaatii myös hyvää kehontuntemusta ja  malttia tehdä harjoitteita riittävän kevyesti. Harjoitteiden jälkeiset tuntemukset kannattaa rekisteröidä ja mukauttaa tekemistä niin, että se ei aiheuta lisäoireita.

I – Kylmähoito

Paikallinen kylmähoito jäähdyttää kudosta sekä vähentää sen verenkiertausta, aineenvaihduntaa  ja hapentarvetta. Maksimaalinen verenvirtauksen väheneminen saavutetaan noin 10-20 minuutin kylmähoidolla riippuen kylmähoidon kohteesta. Nilkkavammoissa verenvirtauksen vähenemisen on todettu maksimaalinen noin 13 minuutin kuluttua kylmähoidon aloittamisesta, mutta syvemmällä sijaitsevissa lihasvammoissa tarvitaan hieman pidempi aika. On esitetty , että yli 15-20 minuutin kylmähoitoja (riippuen kohteesta) ei kannattaisi antaa verisuonten vastareaktiona tapahtuvan laajentumisen (vasodilataation) vuoksi. Käytännön kokemuksesta kylmähoito vähentää vamman jälkeen kipua ja turvotusta sekä nopeuttaa urheilun pariin paluuta. Perusohje kylmähoidon antamiseksi äkillisen pehmytkudosvamman yhteydessä:

Aseta puhtaaseen ja kosteaan pyyhkeeseen kääritty kylmäpakkaus vamma-alueen päälle ja pidä sitä 10-20 minuuttia kerrallaan. Toista 3-6 kertaa päivässä ensimmäisen 5-7 päivän ajan vamman jälkeen.

Kylmähoidon käytössä kannattaa huomioida:

  • Älä käytä kylmähoitoa tunnottomalla alueella (paleltumavamman riski) tai avoimen haavan alueella (infektioriski)
  • Älä laita pakastimesta otettua kylmäpakkausta suoraan iholle. Kääri se esimerkiksi puhtaan, kostean pyyhkeen sisään ennen hoidon aloittamista
  • Lopeta kylmähoito, mikäli kipu lisääntyy liikaa tai iho alkaa tulla araksi.
  • Kylmägeelit ja –sprayt eivät vastaa syvyysvaikutukseltaan kylmäpakkauksella tai kylmäaltaassa annettua hoitoa.

C – Painehoito, paineside

Kompressio vähentää vamma-alueen verenkiertoa nopeammin (muutamissa minuuteissa) kuin kylmähoito, joten vamman sattuessa on tärkeää saada paine aikaan vaikkapa vain käsillä painaen tai vaatekappaletta kireällä vetäen. Painetta tulisi jatkaa useiden minuuttien ajan suhteellisen voimakkaana ja keventää sitä myöhemmin. Kompression käytön tulisi jatkua esimerkiksi painesiteen tai kompressiosukan avulla. Painesiteen käyttö ei saa aiheuttaa kipua, tunnottomuutta tai turvotuksen kerääntymistä painesiteen alapuolelle.

E – Kohoasento

Kohoasento on tehokas tapa vähentää turvotusta ja kipua, mikäli vamman yhteydessä on vamma-alueelle purkautunut kudosnestettä tai verta. Voit yhdistää kohoasentoon pehmeitä pumppausliikkeitä. Muista kuitenkin, että et venytä akuuttivaiheessa kohoasennossa vaurioituneita kudoksia (esimerkiksi takareisivammoissa ei kannata nostaa jalkaa selinmakuulla ylös seinää vasten).

Lihas-ja nivelsidevamman ensiavussa on tärkeää saada vähennettyä verenkiertoa ja kudosnesteiden purkautumista vamma-alueelle. Aloita ensiapu painesiteellä ja kohoasennolla, koska ne rajoittavat verenkiertoa nopeimmin. Mikäli saatavilla on kylmäpakkauksia, voit käyttää niitä painesiteen alla. Pelkkä kylmpakkaus ei riitä ensiavuksi.

Mikäli kohoasento aiheuttaa vamma-alueelle venyttymistä, kohoasennosta on enemän haittaa kuin hyötyä.

Kirjainvisa suomeksi:

Jos T on niin Tuenta, OL niin kuin Optimaalinen Liike, K niin kuin Kylmähoito, K niin kuin Kompressio niin mikähän U:lla alkava sana voisi kuvata kohoasentoa? Tällöin saisimme suomalaiseksi muistisäännöksi TOLKKU. Sehän kuvaisi aika hyvin pehmytkudosvammojen ensivaiheen hoitoa! Ja emme tarvitsisi poliisia paikalle 🙂

(1) Bleakley, Glasgow, MacAuley. PRICE needs updating, should we call the POLICE? BJSM 2012 46: 220-221

(julkaistu alunperin fysiohub.wordpress.com -sivustolla 9.6.2013 / Juha Koistinen)

Valikko