Yhteenvetoa pikajuoksijoiden ja hyppääjien vammoista

Riittävän monipuolinen ja toisaalta riittävän kohdennettu harjoittelu luo pohjan erilaisten urheiluvammojen ehkäisylle ja suorituskyvyn parantamiselle. Hyvässä harjoitusohjelmassa kehittävät harjoitusärsykkeet ja arkielämän kokonaiskuormitus rytmittyvät siten, että harjoituksista palautuminen toteutuu sekä isojen elinjärjestelmien (hengitys- ja verenkiertoelimistö) tasolla että paikallisesti (esimerkiksi lihakset, jänteet, nivelten tukirakenteet). Myös psyykkis-sosiaalinen palautuminen tulee huomioida.

Oheisessa SlideShare-esityksessa pyrin pureutumaan yleisurheilun pikajuoksijoiden ja hyppääjien tyypillisimpiin vammoihin, jotta vammoja ehkäisevät toimenpiteet voitaisiin suunnitella entistä kohdennetummin urheilijakohtaisella tasolla.

 

Related Posts

No results found

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Fill out this field
Fill out this field
Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
You need to agree with the terms to proceed

Valikko